Preview

Medical Herald of the South of Russia

Advanced search

FUNCTIONAL RESERVES OF MEDICAL STUDENTS YEAR 2007–2012

https://doi.org/10.21886/2219-8075-2014-2-91-96

Abstract

Purpose: study of the morphofunctional peculiarities of students on the medical faculty/
Materials and methods: 62 students of 1st course, studying in the main group of physical education were surveyed. 578 medical control cards of graduates year 2007 – 2012 were analysed. During the survey the following methods were used: Body Type, Artenal Blood Pressure, Pulsometry, ECG diagnostics, Spirography, Stepergometry according to location PWC 170. Calculation method: the adaptive capacity, physical efficiency, MOC (maximum oxygen consumption) and AP (aerobic performance) were calculated.
Results: 36% of the students of 1st course in the main physical education group was related to the MaC and MeMaC – types with resistive mechanism of adaptation. 28,5% of female and 32,7% of male graduates had decreased physical efficiency and indicators of life – support.
Summary: students of the main group of physical education need to have differentiated programs of physical training, given that the adaptive capacity and body type are taken in to consideration. To determine the individual tolerance to physical stress, 60% of the graduates will need to undergo veloergometry with pulse, blood pressure and ECG being registered and cotrolled.

About the Authors

E. V. Kharlamov
Rostov State Medical University Department of Physical Training
Russian Federation
Therapeutic Physical Training and Medical Monitoring, and Sport Medicine


N. M. Popova
Rostov State Medical University Department of Physical Training
Russian Federation
Therapeutic Physical Training and Medical Monitoring, and Sport Medicine


I. Y. Gotadze
Rostov State Medical University Department of Physical Training
Russian Federation
Therapeutic Physical Training and Medical Monitoring, and Sport Medicine


References

1. Руненко С.Д. Исследование и оценка функционального состояния спортсменов/ Учебное пособие для студентов лечебных и педиатрических факультетов медицинских вузов/ С.Д. Руненко, Е.А. Галалебум, Е.А. Ачкасов. – М.: профиль – 2с, 2010. – 72 с.

2. Пономаренко В.А. Частная физиотерапия: Уч. пособие для системы послевузовского проф. Образования врачей. – М., 2005. – 244 c.

3. Вялков А.И. Медицинская профилактика. Современные технологии: Руководство для практикующих врачей. – М., 2009. – 232 с.

4. Хальфин Р.А. Медико-демографический анализ смертности населения и его использование для определения приоритетов развития здравоохранения региона: - М., 1995. – 26 с.

5. Дорохов Р.Н. Медико-педагогические аспекты подготовки юных спортсменов/ Р.Н.Доорхов, В.Г. Петрухин. – Смоленск, 1989. – C.4-14.

6. Апанасенко Г.Л. Диагностика индивидуального здоровья//Гигиена и санитария. – 2004 - №2 – С.55-58.

7. Карпман В.Л. Тестирование в спортивной медицине/В.Л.Карпман, З.Б. Белоцерковский, И.А. Чудков. ‑- М.: Физкультура и спорт, 1988. - 208с.

8. Кучма В.Р. Теория и практика гигиены детей и подростков на рубеже тысячелетий. – М.: Из-во Научного центра здоровья детей РАМН, 2001. – 376 с.

9. Кондрашев А.В. Соматические типы студентов РГМУ по пропорциональному уровню варьирования/ А.В. Кондрашев, Е.В. Харламов// Тез.докл. и науч.сессии РГМУ – Ростов –на/Д, 1998. – C.35

10. Таранцева А.В. Современные аспекты донозологической оценки состояния уровня здоровья человека и его функциональных возможностей/Мет. рекомендации - Ростов н/Д; ГБОУ ВПО РостГМУ, 2012. – 57 с.

11. Казначеев В.П. Донозологическая диагностика в практике массовых обследований населения/ В.П. Казначеев, Р.М. Баевский, А.И. Берсенева – М.: Медицина, 1980. – 208 с.

12. Измеров Н.Ф. Гигиена труда: Учебник для студентов мед.вузов. – М.: ГЭОТАР - Медиа, 2010. – 592 c.


Review

For citations:


Kharlamov E.V., Popova N.M., Gotadze I.Y. FUNCTIONAL RESERVES OF MEDICAL STUDENTS YEAR 2007–2012. Medical Herald of the South of Russia. 2014;(2):91-96. (In Russ.) https://doi.org/10.21886/2219-8075-2014-2-91-96

Views: 389


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-8075 (Print)
ISSN 2618-7876 (Online)