Professional-Applied Physical Preparation of Medical Students Taking into Account Constitutsional and Typological Features
Abstract
Purpose: Analysis of physical readiness dynamics at students of faculties (medical, pediatrics, prophylactic medicine) taking into account constitutsional and typological features.
Materials and methods: 480 students 3 courses (125 young men and 355 girls) at the age of 18-25 years, having different levelof physical rea diness are surveyed. The complex of tests which included the following exercises defining degree of development of the basic physical qualities was applied to an estimation of physical readiness of students.
Results: According to dynamics of physical readiness on all impellent qualities certain law is looked through. The physical in general condition of students improves from the first course to the second the both at young men, and at girls. In the third term of the second year some decrease in results of physical readiness in a number of tests was observed.
Summary: Principle of organic communication of physical training with practice of labour activity is most particularly embodied in is professional-applied physical preparation/ Considering somatotype the individual, it is possible to correct and develop necessary impellent qualities taking into account the future professional orientation.
About the Authors
E. M. KalmykovaRussian Federation
Physical Training, Therapeutic Physical Training and Sports Medicine Department
29 Nakhichevansky st., Rostov-on-Don, 344022
E. V. Harlamov
Russian Federation
Physical Training, Therapeutic Physical Training and Sports Medicine Department
29 Nakhichevansky st., Rostov-on-Don, 344022
References
1. Пономарева В.В. Методические аспекты совершенствования физического развития студентов // Здоровье студентов / Под ред. Н.А. Агаджаняна. – М. : РУДН, 1997. – С. 148 – 171.
2. Лях В.И., Мейксон Г.Б., Кофман М. Концепция физического воспитания и здоровья детей и подростков. М., 1992. – 24 с.
3. Наскалов В.М. Особенности организации рейтингового контроля в процессе профессионально – прикладной физической подготовки студентов вузов // Теория и практика физической культуры. – 2002. - № 10 - С. 10 – 12.
4. Караулов С.В. Система производственной физической культуры людей тяжелого физического труда : Автореферат дис……канд пед. наук. – М., 1991. – 21 с.
5. Казначеев В.П. Методологические аспекты адаптации человека и первичной профилактики (состояние и перспективы) // Всесоюзная научная конференция Минздрава СССР, АМН СССР «Адаптация человека к климато – географическим условиям и первичная профилактика». – Новосибирск, 1986, - Т. 1. – С. 8 – 14.
6. Вильтовский С.Ф. Особенности профессиональной деятельности инженеров – экономистов // Проблемы профессионально – прикладной физической подготовки в вузе – Минск: БГЭУ, 2001. – С. 5- 6.
7. Дорохов Р.Н. Основы и перспективы возрастного соматотипирования // Теория и практика физической культуры, 2000, № 9. – С. 10- 12.
8. Дорохов Р.Н. с соавт. Методика раннего отбора и ориентации в спорте: Учебное пособие. Смоленск, 1994. – 86 с.
9. Соян Г.В. Этно – конституциональные характеристики мужчин Восточной Сибири. // Материалы Всероссийской научно – практической конференции «Актуальные вопросы интегративной антропологии». – Красноярск, 2002. Т 2. – С. 171 – 173.
10. Коровин С.С. Теоретические и методологические основы профессиональной физической культуры учащейся молодежи : Автореферат дис…… д-ра пед. Наук. – М., 1997. – 50 с.
11. Харламов Е.В. Конституционально–типологические закономерности взаимоотношения морфологических маркеров у лиц юношеского и первого периода зрелого возраста: Автореферат дис……д-ра мед. наук. – Волгоград, 2008. – 45 с.
Review
For citations:
Kalmykova E.M., Harlamov E.V. Professional-Applied Physical Preparation of Medical Students Taking into Account Constitutsional and Typological Features. Medical Herald of the South of Russia. 2012;(3):29-32. (In Russ.)